Vi tar misjonsutfordringen i møte med medier og populærkultur på alvor!
Damaris Norge har navn etter kvinnen Damaris som hørte Paulus tale på Areopagos i Aten (Apgj 17,16-34), og som der og da kom til tro på Jesus.
- Slik Paulus formidlet troen på «én Gud og én Herre» på en troverdig og relevant måte i møte med Atens livssynsmangfold, ønsker vi å formidle kristen tro tydelig og respektfullt på vår tids livssynstorg.
- Slik Paulus både bekreftet og utfordret de ulike livssynene i Aten, ønsker vi å identifisere både tilknytningspunkt og spenningspunkt i møte med aktuelle livssyn i vår samtid.
- Slik Paulus utrustet sine medkristne til å være «jøde for jødene og greker for grekerne», ønsker vi å utruste andre kristne til å forstå både Bibel og samtid, i sammenheng.
Vi er altså opptatt av forholdet mellom den kristne tro og samtidskulturen. Dobbel lytting – til Bibel og samtid, er utgangspunktet vårt. Vi vil vise respekt for både Bibelens og samtidens tekster.
Dette uttrykker vi slik:
1. Studier av Bibelens tekster
I dyp respekt for Bibelen som Guds ord, oppfordrer Damaris til grundige studier av Bibelens innhold og sammenhenger for å kunne forstå den bedre og respondere på dens budskap med integritet.
2. Studier av samtidskulturens tekster
I dyp respekt for samtidskulturelle tekster som uttrykk for menneskers søken etter svar på grunnleggende livsspørsmål, oppfordrer Damaris til grundige studier av tekstenes innhold og sammenhenger for bedre å kunne gjenkjenne, forstå og respondere på de underliggende livssynene med integritet.
3. Formidling om Bibelens tekster
I dyp respekt for enkeltmennesket og dets frihet, ønsker Damaris å være en ydmyk veileder til Bibelen ved å invitere til å overveie og respondere på Bibelens budskap – også på de svarene den gir på spørsmål reist av samtidskulturelle tekster.
4. Formidling om samtidskulturens tekster
I dyp respekt for enkeltmennesket og dets frihet, ønsker Damaris å være en ydmyk veileder til tekstene i samtidskulturen ved å invitere til å vurdere og respondere på de underliggende livssynene.
Vi tar misjonsutfordringen i møte med medier og populærkultur på alvor!