Exodus: Gods and Kings
NB: Avslører deler av handlingen
Sammendrag
Ridley Scott gjenskaper bibelhistorien om Moses (Christian Bale) og Israelsfolkets utgang av Egypt. Vi møter Moses i Faraos (Joel Edgerton) innerste sirkler, Moses i ørkenen og til slutt Moses gjennom Rødehavet, med 400 000 landsmenn i flokk og følge. Det er et par hundre tusen færre enn i Bibelens versjon, men likevel en imponerende folkevandring skildret på kinolerretet.
Forholdet og spenningene mellom de to fosterbrødrene, Farao den (nesten) allmektige og den hebraiske slaven i kongens klær, står sentralt i filmen. Slik sett kunne tittelen gjerne vært Exodus: Two brothers.
Filmen byr på storslåtte landskapsbilder og imponerende effekter. Kostymer og kulisser er gjennomførte og troverdige, men enkelte filmatiske detaljer bryter magien noe: Hvor mange blåøyde mennesker var det egentlig i Egypt på denne tiden? Og hvor sannsynlig er det at akkurat de to hovedpersonene kryper levende opp av havet etter å ha blitt slukt av en tsunami?
Bakgrunn
Dette er først og fremst Ridley Scotts fortelling, ikke Bibelens. Mannen bak kjente filmer som Alien (1979), Gladiator (2000), og Prometheus (2012), har ikke laget en film til hjelp for menigheter som vil formidle budskapet i andre Mosebok. Han har laget et selvstendig kunstverk ut fra sine egne tolkninger, og dette er viktig å ha i mente når man ser filmen.
Ikke minst har hovedpersonene i filmen en rekke tanker, dialoger og replikker rundt temaer som gudsbilde, kjønnsroller og familieverdier, som synes å ligge svært nær typiske vestlige holdninger anno 2014.
Spørsmål til samtale
1) Hvordan likte du filmen? Hvilke følelser og tanker sitter du igjen med?
2) Hvilke(n) scener gjorde sterkest inntrykk på deg? Hvorfor?
3) Filmen er klassifisert som action/eventyr. Hvordan synes du historien fungerer filmatisk? Hva driver handlingen fremover? Hvordan skildres de ulike karakterene? Hvilken rolle spiller spesialeffektene for filmopplevelsen?
4) Hvor godt kjenner du originalhistorien om Moses, slik den fortelles i Bibelen? I hvor stor grad samsvarer filmhistorien med bibelhistorien?
5) Familiebånd, løgner og fortielser er elementer i filmen. Hvordan skildres dilemmaer i forhold til lojalitet? Og hva med spørsmålet om sannhet?
6) Den gamle farao sier at «de som er minst egnet til å ha makt i verden, er de som er dyktigst til å skaffe seg den». Hva tenker du om dette utsagnet?
7) Prestinnen sier at tegnene de finner i en kyllings innvoller ikke forteller noe som helst, men de antyder svar som det er opp til oss å tolke. I hvilken grad harmonerer hennes utsagn med vanlige oppfatninger rundt verdier, normer, religion og sannhet i dag?
8) Før Moses skal dra tilbake til Egypt for å snakke med Farao, drøfter han det med kona si. I den opprinnelige teksten (Bibelen) står det at han ber sin svigerfar om lov før han drar. Deretter tar han familien med seg til Egypt. Hva tror du er grunnen til at filmregissøren har endret på denne hendelsen?
9) Det spørres i filmen «hvilke fanatikere ber til en gud som dreper barn…» Hvor troverdig opplever du spørsmålet innenfor rammen av den tidsepoken som skildres?
10) Hvordan forklares mirakler og landeplager i filmen?
11) Hvilket gudsbilde opplever du formidles i filmen:
a) direkte, gjennom gutten som spiller Guds budbærer?
b) indirekte, gjennom karakteren Moses og hans nærmeste?
12) Samtal om følgende utsagn fra kulturredaktør Alf Kjetil Walgermo (Vårt Land):
«Den forsøksvise sekulærrealismen kler bibelhistoria dårleg… Bibelens historieforteljing er meir spektakulær enn Ridley Scotts fornuftsversjon… Exodus er såpass storslått og actionfylt at filmen kjem til å nå ut til mange. Som utgangspunkt for diskusjonar om Bibelens Moses er han godt egna.»
Anethe Vidjelund Birkeli
Redaktør, KrdOnline